Kadrai, tapę istorija
1971 m. Jonas
Kuprys padarė
pirmąją nuotrauką su Vokietijoje po Antrojo pasaulinio karo tėvų nupirktu
fotoaparatu. 1977 m. pradėjo maketuotojo darbą ,,Draugo” leidinių grupėje
ir dirba iki šiolei.
,,Kai dirbi ,,Drauge”, kasdien suki galvą, koks bus kitas
laikraščio numeris, kaip jį padaryti įdomesnį”, – sako laikraščio techninis
redaktorius, maketuotojas Jonas Kuprys.
– Jonai,
Chicago Čiurlionio galerijoje veikusioje parodoje ,,15 iš 65: parodos, susitikimai,
žmonės” eksponuota per 100 tavo darbų. Ar esi suskaičiavęs, kiek iš viso kadrų
turi sukaupęs savo archyve?
– Tikrai negalėčiau suskaičiuoti, nes vien filmų negatyvų turiu
sukaupęs apie 40 tūkstančių. Fotografuoju nuo 1973 metų, kai buvau gimnazijos
mokinys, o kai atsirado skaitmeniniai fotoaparatai, kadrų apskritai nebeįmanoma
suskaičiuoti. Turiu apie 20 įvairios talpos standžiųjų diskų (hard
drives).
– Minėtos
parodos atidarymo metu jos sumanytoja Laima Apanavičienė papasakojo, kad tavo
tėvai, prieš išvykdami į Ameriką iš vadinamosios DP stovyklos Vokietijoje už
santaupas markėmis nupirko fotoaparatą. Ar tu juo fotografavai?
– Taip, bet iš pradžių tai dare mano mama. Todėl turime gan didelį
mamos negatyvų archyvą, tik turėčiau juos peržiūrėti. Ji fotografuodavo šeimos
šventes ir įvykius, mat neturėjo laboratorijos ir nesistengė įamžinti lietuvių
bendruomenės įvykių. Beje, tas fotoaparatas yra šeimos relikvija, jį tebeturiu
ir jis tebeveikia.
– Ką
pirmiausia fotografavai?
– Gyvenau mieste, todėl pradėjau fotografuoti jo apylinkes – tuos
nenugludintus vaizdus, miesto žmonių paveiktą gamtą: laužus, krūmus, vaizdus
palei bėgius, kur būdavo numestas koks nors senas čiužinys…
– Kada
tavo dėmesio centre atsirado lietuvių bendruomenės įvykiai?
– Buvau ateitininkas, gal apie 16 metų, o Cicero miestelyje, kur
gyveno mūsų šeima, šios organizacijos veikla buvo rimtai išplėtota: vykdavo
agapės, vakaronės, todėl pirmiausia tuos renginius ir fotografavau. Vėliau
manęs paprašė, kad fotografuočiau ir ,,Draugui”.
– Kiek
dabar turi fotoaparatų?
– Per 30. Kai kuriuos jų man dovanojo žmonės: kas turėjo seną
fotoaparatą, atidavė man. Be to ir aš pats, apsilankęs kokiame nors ,,estate
sale” ir aptikęs nebrangų, bet gerą fotoaparatą, jį nusipirkdavau. Taip susirinkau tą
kolekciją.
– Vis
dėlto, baigęs mokyklą, pasirinkai ne fotografijos, o gamtos mokslų studijas.
– Pradėjau studijuoti anglų literatūrą, bet greitai mečiau ir
perėjau į biologiją, įgijau šios specialybės bakalauro laipsnį. Labiausiai
domėjausi entomologija – vabzdžiais, vabalais. Turiu nemažą jų rinkinį, nors
dabar jau mažiau renku. O kalbant apie literatūrą, pirmoje gimnazijos klasėje
parašiau apysaką. Tada literatūros mokytojas pasakė: ,,Tu gerai rašai. Gali
daugiau neateiti į literatūros pamokas, tik kuo daugiau rašyk”. Tad ir dabar
dar turiu dėžę senų mokykloje parašytų apysakų. Beje, rašyti mane skatino ir
tėvas. Jis elgėsi kitaip nei kiti tėvai, raginę savo vaikus rinktis gerai
apmokamas profesijas: inžinierių, gydytojų. Tačiau tos apysakos taip ir liko
vien mokyklos laikų užsiėmimas, mat kai buvau antro kurso studentas, mano tėvas
mirė nuo infarkto, o aš susikoncentravau į biologijos mokslus.
Dar pamenu, kad pradžios
mokykloje mes, kaip ir daugelis tuometinio jaunimo, sukūrėme ,,gaujas"
(gangs). Taip mūsų klasėje atsirado dvi ,,gaujos”: biologų ir astronomų.
Tačiau tarpusavyje kovojome ne
kumščiais, o diskutuodami, kuri mokslo šaka tarp jų svarbesnė.
– Vis
dėlto nepasirinkai nei rašytojo, nei su biologijos mokslais susijusios
specialybės, o pasukai kita kryptimi. Pastarosios parodos metu ne kartą buvai
pavadintas metraštininku, mat esi sukaupęs daug fotografijų iš JAV lietuvių
gyvenimo, jų veiklos. Dalis tų fotografijų atspindi istorinius lietuvių
gyvenimo įvykius.
– Visuose renginiuose, kuriuose lankydavausi, fotografuodavau. O tų
renginių tikrai buvo daugybė: įvairių demonstracijų, dainų ir šokių švenčių, piknikų…
Turiu užfiksavęs, pvz., Marquette Parke vykusiais Lietuvių dienas,
fotografavau Kazį Lozoraitį, Audrį Juozą Bačkį (beje, abu jau išėję
Anapilin), iš Lietuvos į JAV prasiveržusį Simą Kudirką, kai jo pabėgimo iš
sovietų laivo istorija sukėlė ant kojų Amerikos lietuvius. Turiu užfiksuotus
JAV lietuvių mitingų dėl Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo kadrus, taip pat
tuometinio Lietuvos vadovo Vytauto Landsbergio atvykimą į Chicago.
– Kokie
kadrai įdomiausi tau pačiam? Kuriuos norėtum eksponuoti, parodyti
žmonėms?
– Prieš 15 metų esu surengęs parodą ,,Amerikos lietuviai”, joje buvo
parinkti kadrai su užfiksuotais įdomiais istoriniais įvykiais. Turiu ir žmonių
portretų, tačiau jiems nebuvo pozuota, nebuvo parinktas specialus apšvietimas.
Tai buvo netikėtai ,,pagauti” akimirkos portretai.
Antroji, Chicago Čiurlionio galerijoje eksponuojama paroda, nebuvo
,,mano” paroda. Ji skirta L. Apanavičienės vadovavimo Čiurlionio galerijai 15
metų sukakčiai. Tai daugiau dokumentinė paroda, pasakojanti apie galerijos
gyvenimą, joje vykusius renginius ir juose apsilankiusius žmones. Jeigu
rengčiau dar vieną parodą, rinkčiau, gal tuomet galėčiau atsakyti, ką norėčiau
atskleisti lankytojams. Norėčiau, kad žmonės, žiūrėdami į nuotraukas, atpažintų
laikmetį ir konkretų įvykį ar jame dalyvavusius asmenis, kad tai būtų ne tik
vaizdas, bet ir istoriniams archyvams tinkamas kadras.
– Ar
turi sau įdomiausio kadro istoriją? O gal turi mėgstamiausią kadrą?
– Viename mano pirmųjų kadrų yra generolas Stasys Dirmantas su
Lietuvos vėliava. Man patinka šis kadras: tas jo žvilgsnis, vėliava ir pats
generolas, sėdintis kabriolete parado metu…
Yra ir kitas kadras, kuriame lietuviai Dainavos stovykloje kelia
kryžių: tarp jų – dr. Kazys Pemkus, dr. Antanas Razma, dr. Petras Kisielius,
kunigas Stasys Yla… Tokia ikoniška nuotrauka. Abi nuotraukos rodytos
parodose.
– Beveik
50 metų fotografuoji, surengei šešias parodas, iš jų – dvi dideles.
– Nėra lengva surengti parodą. Nedidelės parodos buvo surengtos
Lietuvos respublikos konsulatuose Chicago ir New Yorke, Lietuvo respublikos
ambasadoje Washingtone, ,,Sielos” galerijoje. Pirma didesnė paroda buvo tuo
metu, kai jau galėjau suskaitmeninti negatyvus ir nuotraukas spausdinti
spausdintuvu.
Kaip minėjau, trejus metus studijavau biologiją, bet kai įgijau
biologo specialybę, nepanorau dirbti laboratorijoje. Todėl ieškodamas įdomesnio
užsiėmimo, pasirinkau fotografijos studijas. Kadangi jau turėjau padaręs
nemažai nuotraukų, stodamas į IIT Institute of Design, pristačiau jas. Ir buvau
priimtas, tad mokiausi ir dirbau ,,Drauge”.
– Koks
buvo tavo diplominis magistro darbas?
– Pradžioje rengiausi daryti darbą, susijusį su JAV lietuvių
gyvenimu. Tačiau instituto profesoriai nebuvo labai sužavėti tokia tema, patarė
ieškoti originalesnio sprendimo. Po metų grįžau su idėja, kad galėčiau dirbti
,,Drauge” ir tuo pat metu fotografuoti. Žinojau, kad esu reikalingas
redakcijai.
Tada man šovė į galvą, kad galėčiau pasinaudoti ,,Draugo” turimais
dideliais fotoaparatais ir magistro darbe sujungti abi savo įgytas profesijas –
biologiją ir fotografiją. Ėmiau fotografuoti gana neįprastus, bet estetiškai
įdomius vaizdus. Tokią temą pasirinkau todėl, kad iki tol niekas to nebuvo
daręs. Kai dėstytojai išvydo mano diplominį darbą, jie buvo šiek tiek šokiruoti
tų vaizdų ir sakė: ,,Neatrodė, kad galėtum taip fotografuoti”. Mano
diplominio darbo fotografijos buvo eksponuojamos institute.
– Kas
tave atvedė į ,,Draugą”? Galbūt fotografija?
– Ne. Tuo metu, apie 1975 metus, redaguoti žurnalą ,,Ateitis” perėmė
kunigas Kęstutis Trimakas ir į redakciją pakvietė grupę jaunų studentų. Buvau
pakviestas fotografuoti. ,,Draugas” pradėjo keisti leidybos technologijas, o
naujosioms reikėjo fotografijos specialisto. Tuo metu Chicago ir šio miesto
apylinkėse veikė trys lietuvių spaustuvės: M. Morkūno, V. Vijeikio ir ,,Draugo”,
į kurį daugelis kreipdavosi dėl papildomų leidybos darbų.
Tuo laiku ,,Ateitis” buvo leidžiama 10 kartų per metus ir nebuvo
specialistų, kurie šį žurnalą sumaketuotų. Sutikau padėti maketuoti ,,Ateitį”,
kad žurnalas išeitų laiku ir 1979 metais pradėjau dirbti kaip maketuotojas. Bet
tuoj atsirado ir kitų prašymų: kai kam padėti išleisti knygą, kai kam dar ką
nors.
– Dirbti
maketuotoju pradėjai daugiau nei prieš keturis dešimtmečius ir iki šiol tai
darai. Ar per tą laiką nekilo minčių keisti darbą?
– Man buvo įdomu jį dirbti, nes darbo specifika per tą laiką vis
keitėsi: atsirado vis naujos technologijos, kurias reikėjo perprasti. Jeigu
nebūtų buvę nuolatinės kaitos, tiek laiko nebūčiau išbuvęs. Kai buvo pereita
prie naujos kompiuterinės sistemos, tapo labai įdomu dirbti, turėjau
savarankiškai ją perprasti: kartu parinkome ir įsigijome modernias
technologijas ,,Draugo” redakcijai.
– Tiek
metų dirbdamas ,,Drauge” tampi leidinio istorijos dalimi. Prisimeni kartu
dirbusius žmones, svarbius įvykius… Galbūt bėgant laikui reikėtų įprasminti
savo darbą? Ar turi kokių nors planų?
– Vos pradėjęs dirbti ,,Drauge”, galvojau, kad padirbėsiu iki kokių
30 metų ir eisiu kitur. Buvo tokie laikai, kai atrodė, kad ,,Draugas”
nebeišgyvens, reikės nutraukti jo leidybą. Tačiau laikraštis vis gyvavo, jame
dirbo daug įdomių žmonių. Buvo metas, kai pasirodė ir kitų lietuviškų
laikraščių, turėjusių ambicijų ,,nušluoti” ,,Draugą”. Tai kėlė mano pyktį,
todėl nusprendžiau neapleisti redakcijos. Tikriausiai tą patį jautė ir mūsų ištikimi
skaitytojai, prenumeravę ,,Draugą”,
skaitę jį ir aukoję redakcijai. Situaciją pakeitė ir ,,Draugo” fondo
įsteigimas. Visa mūsų šeima yra susijusi su ,,Draugo” redakcija: mano sesuo
Vida yra ,,Draugas News” ir ,,Ateitininkų” skyriaus redaktorė, brolis
Saulius – ,,Draugo” tarybos narys, o mūsų šviesaus atminimo mama daug aukojo
laikraščio redakcijai.
– Jonai,
kas tau dabar svarbiausia gyvenime?
– Man svarbu gyventi. Po mano patirtos širdies operacijos ankstesni
rūpesčiai prarado savo prasmę. Supratau, kaip puiku būti šioje žemėje ir gerai
jaustis. Todėl vos grįžęs iš ligoninės po operacijos, ėmiau rengti ,,Draugo”
kultūros priedą. Supratau, kokia didelė laimė turėti draugus ir šeimą. Turiu
tokią šeimą, savo „gentį“, kuri yra gyvybinga, nes joje – daug atžalų, brolio
Sauliaus anūkų.
– Koks dabar esi žmogus: tas, kuris mato apytuštę, o gal – beveik
pilną stiklinę?
– Visuomet matau tik pilną stiklinę, kurios niekaip nespėju išgerti…
Interviu
publikuotas „Drauge“ 2022-ųjų lapkričio 24–26 d.
Nuotraukos iš J. Kuprio
asmeninio archyvo:
DSC 4991 –
Fotografas Jonas Kuprys.
Jono darbo kambarys
„Drauge“.
Vienas pirmųjų Jono
kadrų, kuriame įamžintas automobilyje pravažiuojantis generolas Stasys
Dirmantas, laikantis lietuvišką trispalvę.
Fotografijų parodos
atidarymas Lietuvos respublikos generaliniame konsulate Chicago. Parodos
autorių J. Kuprį sveikina tuometinis Lietuvos respublikos generalinis
konsulas Chicago Marijus Gudynas (k.).
Jono Kuprio fotografijos
parodos „Mes esame lietuviai“ atidarymas Nacionalinėje Martyno Mažvydo
bibliotekoje 2007 m.
Comments
Post a Comment